This inspired me. As in, I copied it.
This is some Dutch bullshit text I wrote for school back in February 2000. A Lorem Ipsum could have been better :-).
Voor mevrouw Gundlach (docente Nederlands!)
Opstelletje van Krijn Hoetmer, in verband met strafwerk, door het te rumoerig zijn en tevens onoplettende gedrag van deze luidruchtige, doch vakbekwame leerling…
Hallo, aangezien ik een opstelletje moet pennen over het Internet in het Onderwijs, doe ik dat effe. Zo, hier komt ‘ie:
Het Internet in het onderwijs is zwaar –piep-! Bij sommige lessen (lees: studiehuislessen) gaan (Tweede Fase)leerlingen zelfs gewoon niet nuttig zitten doen. Ze gaan dan bijvoorbeeld zitten kloten. De computers in de studiehuizen zijn bedoeld als hulpmiddelen voor veelal educatieve (lees: voor de docent interessante) doeleinden. De leerling daarentegen gaat dus niet nuttig zitten doen. In plaats hiervan gaat de (doorsnee) leerling (dus niet Paula van Rooij!) op een zwaar hippe, jeugdige en dus niet educatieve site zitten. Enkele voorbeelden zijn bijvoorbeeld (tautologie!) sites zoals, chatboxen, e-mailsites en nog veel meer van dat soort dingen.
Bij ons (lees: in onze klas!) is dit ook het geval. Er wordt niet echt goed met het Internet (en ook niet echt met de computers) omge-gaan. De computers bij ons op school zijn ook niet zo heel fantastisch beveiligd, waardoor de leerling genoodzaakt lijkt te gaan zitten spelen. Dit ligt natuurlijk niet aan die beveiliging, maar aan de mentaliteit van deze leerling en of deze enige sociale aanleg heeft. Ook het niet opletten bij Nederlands of iets dergelijks is een geval van een bepaalde mentaliteit. Of van iets anders…
Bij ons op school speelt het Internet een heel belangrijke rol: communicatiemiddel (dus niets educatiefs!). Door middel van chatten en emailen, komen de leerlingen steeds dichter bij elkaar te staan. De maatschappij mag dan wel steeds materialistischer en individualistischer worden, door de computer, en vooral het Internet, kunnen er ook hele goede dingen voortkomen. Zonder de PC had ik bijvoorbeeld dit uiterst (on)nuttige en tevens tijdrovende opstel niet kunnen "schrijven"!
Op andere scholen kan het Internet heel nuttig zijn. In Amerika zijn er bijvoorbeeld al een paar scholen die over het Internet hun lessen geven. Dit kan heel handig zijn. Vooral als je ver van school woont. Waarschijnlijk is er over een paar jaar geen enkele school meer die "normaal" les geeft. Dan moet je strafwerk gewoon naar de docent(e) doormailen en krijg je je huiswerk via de computer op. Misschien doen de leerlingen hun huiswerk dan wel eens een keertje en misschien wordt er dan goed gecontroleerd, je weet het niet. Ach ja, waarom niet nog een verandering. De Tweede Fase is natuurlijk nog niet genoeg voor het onderwijs en vooral de leerlingen. De tijd zal het leren.
Maar nu waar het om gaat (moet gaan!): Het Internet in het onderwijs. Zoals ik al een beetje vermeld heb, kan het Internet nuttig en onnuttig zijn (lees: nuttig en onnuttig gebruikt worden). Het Internet wordt door velen echter de hemel in geprezen en er wordt van vermeld dat er nooit een betere uitvinding is geweest. Dit kan ik echter niet bevatten, aangezien ik op het Internet heb gezocht naar een opstel over het Internet in het onderwijs (zodat ik het zelf niet hoefde te verzinnen!), wat ik vervolgens niet kon vinden. Je kunt door de letters het woord niet meer lezen. Oftewel, het Internet is te groot en te uitgebreid. Je kunt alleen met heel specifieke informatie iets nuttigs vinden. Als je alleen "internet in onderwijs" intypt, kom je geen –piep- verder. Je vindt dan de meest uiteenlopende dingen van het onderwijsministerie tot een sexsite. Zelfs met al deze informatie deed ik niets. Ik heb gewoon een opstelletje uit m'n (mijn!) mouw geschud. Het was niet echt moeilijk om iets te bedenken over computers, Internet en onderwijs, aangezien ik een cpn ben. De opdracht op zich was alleen een beetje onnuttig, maar ja, daar kunt u niets aan doen, toch?
Nou, ik hoop dat dit zo'n beetje genoeg was. Ik heb een groot lettertypje gebruikt, wat tevens ook nog op mijn handschrift lijkt (ahum), zodat het net lijkt of ik het geschreven heb. Hier moet u de klemtoon wel goed opvatten. Dus niet op "ik", maar op "geschreven"!
Krijn Hoetmer – 4G – Nederlands – 20 februari 2000